loading...
بسیجیان عاشورائی فدائیان ولایت
یاران یار بازدید : 239 یکشنبه 18 خرداد 1393 نظرات (0)

حجاب در لغت به معنای مانع و پرده و پوشش آمده است.حجاب به مهنای پوشش اسلامی بانوان دارای دو بعد ایجابی و سلبی است . بعد ایجابی آن وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن حرام بودن خودنمایی به نامحرم است و این دو بعد باید در کنار یکدیگر باشندتا حجاب اسلامی محقق شود.گاهی ممکن است یک بعد باشد ولی دیگری نباشدکه در این صورت نمی توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.

اگر به معنای عام هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم حجاب می تواند اقسام متفاوتی داشته باشد. از جمله حجاب ذهنی و فکری و روحی . علاوه بر این در قران از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می کند نام برده شده است  مثل حجاب وپوشش در نگاه که به مردان و زنان در مواجهه بانامحرم توصیه شده است.

حجاب وعفاف درقرآن(مفهوم حجاب)

حجاب در لغت به معنای مانع و پرده و پوشش آمده است.حجاب به مهنای پوشش اسلامی بانوان دارای دو بعد ایجابی و سلبی است . بعد ایجابی آن وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن حرام بودن خودنمایی به نامحرم است و این دو بعد باید در کنار یکدیگر باشندتا حجاب اسلامی محقق شود.گاهی ممکن است یک بعد باشد ولی دیگری نباشدکه در این صورت نمی توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.

اگر به معنای عام هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم حجاب می تواند اقسام متفاوتی داشته باشد. از جمله حجاب ذهنی و فکری و روحی . علاوه بر این در قران از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می کند نام برده شده است  مثل حجاب وپوشش در نگاه که به مردان و زنان در مواجهه بانامحرم توصیه شده است.

حجاب

جلابیب جمع جلباب مه مهنای مقنعه ای است که سر و گردن را می پوشاند و یا پارچه ای بلند است که تمام بدن و سرو گردن را می پوشاند .مرحوم امین الاسلام طبرسی در مجمع البیان در ذیل آیه می نویسدجلباب عبارت از روسری بلند است که هنگام خروج از خانه زنان بوسیله آن سر و صورت خود را می پوشانند....

مقصود این است که با روپوشی که زن بر تن می کند محل گریبان و گردن را بپوشاند. با توجه به معنای جلباب و از جمله این معنی که پارچه لندی برای پوشیدن تمام بدن و سر و گردن است، در معنای امروزی می توان پوشش چادر را با جلباب همانند و مشابه در نظر گرفت  و از آنجا که در این آیه به طور مشخص به استفاده زنان و دختران از جلباب اشاره شده است می توان نتیجه گرفت که طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی چادر به عنوان یک حجاب برترمطرح شده است.

پوشش معرف شخصیت و عفاف زن مومن است و موجب می گرددکه افراد لاابالی جرات نکنند به او جسارت کرده و به دید شهوت و هوسرانی به او بنگرند . این آیه بیان می دارد: زنان مومن برای این که مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند به گونه ای خود را بپوشانند  که زمینه ای برای بی حرمتی به آنها فراهم نگردد.

خداوند در این فرموده اش ابتدا فلسفه حجاب را تبیین می کند و با تهدید و زور دستور حجاب را مطرح نمی کند و سپس به بیان الگوی عملی پوشش یعنی جلبابکه پوشش خاص آن زمان بوده است اشاره می کند. در اینجا می توان نتیجه گرفت که برای ایجاد فرهنگ حجاب و پوشش مناسب در جامعه باید ابتدا پایه های اعتقادی و بینش افراد را نسبت به این موضوع محکم کنیم و این یعنی نهادینه سازی باورهای درست و فرهن سازی دقیق . بنابراین تهدید و اجبار هیچ گاه به  عنوان اولین راهکار اثر بخش نخواهد بود.

این آیه به پیامبر فرموده است که ابتدا به زنان و دختران خود و بعد به زنان مومن بگو که حجاب را رعایت کنند یعنی در امربه معروف اول از خودی ها نزدیکان شروع کنیم سپس به سراغ دیگران برویم .همچنین در احکام الهی تفاوتی میان همسران و دختران پیامبر با دیگر زنان وجود ندارد. احکام دینی باید مورد توجه و استفاده ی همه قرار بگیرد.

منبع: (کتاب مکاتبه و اندیشه/شماره 47)

برچسب ها مفهوم حجاب ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
گروه فرهنگی بسیجیان عاشورائی فدائیان ولایت در سال 1384 به صورت رسمی ثبت و فعالیت خویش را در قالب یک گروه آغاز کرد. اعضای هیئت امنای هیئت این گروه متشکل از 5 نفر به نام های مهدی مدنی ، محمد طالبی ،رضا معارفوند ،حسین دشتی وحاج حسین معارفوند بودند.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما در مورد وب ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 150
  • کل نظرات : 72
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 29
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 75
  • بازدید امروز : 134
  • باردید دیروز : 205
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,273
  • بازدید ماه : 2,880
  • بازدید سال : 20,211
  • بازدید کلی : 271,113
  • کدهای اختصاصی


    ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

    یاران یار
    کد لوگوي وبسایت